Chiang mai en Pai

24 maart 2015

Hoi allemaal!

Er is alweer een super leuk weekend voorbij gevlogen, dus tijd voor het verhaal van weekend nummer 7 alweer!

Op donderdag avond ben ik met Jolanda naar Chiang Mai gevlogen ondanks de berichten over de ernstige smog! We waren gewaarschuwd dat de smog een gevaarlijk level had bereikt en we hebben er nog over na gedacht onze tickets te annuleren maar uiteindelijk zijn we toch op het vliegtuig gestapt. Na een uurtje vliegen kwamen we aan in het Noorden van Thailand en tot onze verbazing konden we heel normaal adem halen, en het was donker maar we konden gewoon in de verte kijken! Met de tuktuk zijn we naar ons hotel geroetsjt en daar hebben we lekker een biertje gedronken en zijn we gaan slapen.

Vrijdag hebben we om half 10 een mini van genomen naar Pai, dit is een hippie dorpje in het noorden van Thailand en ligt in de bergen. 762 haarspeld bochten inclusief 4 kotsende mensen en 3 uur later kwamen Jolanda en ik aan in Pai. Daar kwamen we Sanne en Anna weer tegen en hebben we met z'n 4e een hostel geboekt voor twee euro zeventig per persoon. Jolanda en ik deelde een kamer en hebben samen 1 scooter gehuurd, we hebben wat rond gereden in het dorp en zijn toen naar het zwembad gegaan. Aan het einde van de middag hebben we nog wat rond gereden en daarna zijn we naar het hostel gegaan. We zijn met z'n 4e uiteten gegaan en ik heb een heerlijke lasagne gegeten alleen hij kon het lang niet winnen van mama haar lasagne!! Dus mam nog 18 nachtjes voordat ik er weer ben en dan kun je weer de keuken in :D <3! Na het eten hebben we wat over de markt gelopen en heb ik een mooi enkelbandje gekocht. Jolanda en ik zijn niet te laat gaan slapen omdat zaterdag een drukke dag zou worden!

Zaterdag om half 8 zaten we op de scooter om een route te volgen, we wilde beginnen bij een bakker voor ontbijt maar deze was helaas dicht. En dit dicht zijn gold voor meerdere eet gelegenheden op de route, Pai is dus niet zo vroeg uit de veren als wij. Bij een koffie tentje met mooi uitzicht hebben we dan maar een cappuccino gedronken en vanuit daar zijn we door gereden naar de aardbeien farm waar we een aardbeien muffin konden scoren. De volgende stop was Pai grand canyon, een prachtige natuur en mooi uitzicht voor zover we konden kijken want hier hing toch wel wat smog! Er liep helemaal niemand dus dat was het voordeel van onze vroege trip. Vanaf hier zijn we doorgereden naar de world war 2 bridge, deze is gebouwd door de Japanners om Chiang Mai en Pai met elkaar te verbinden, later is hij verwoest en door de inwoners van Pai opnieuw opgebouwd. (Zie de foto's voor de beelden van de brug) Jolanda en ik hebben hier bij een winkeltje beide een nieuwe broek gekocht en we hebben hier dan ons ontbijt een smoothie gescoord. De scooter tocht werd vervolgt en de volgende stop waren de natuurlijke hotsprings, super lekker om gewoon buiten in een bad te stappen van 36 graden en ook hier waren maar 6 thaise mensen te vinden. Alle Thai namen eieren mee het park in om die in de hotspring van 93 graden te koken en ook wij kregen een ei. We hebben hem opengemaakt maar het wit moest er nog uitgezogen worden zo zacht en het stonk heel erg dus we hebben het netjes uit het zicht weg gegooid. haha:D, vanaf hier zouden we de rest van de route rijden en nog stoppen bij een witte Boeddha in de bergen. Deze stop was niet een heel groot succes want toen we er vandaan kwamen en 10 minuten later voorbij het zwembad reden kwamen we er achter dat we een lekker band hadden. Heel vervelend maar wel op de goede plek want we wilde al graag lunchen bij het zwembad, dus de mensen van het zwembad waren heel vriendelijk en belde de scooter verhuurder. Ondertussen moesten wij binnen wachten en hadden we een heerlijke lunch besteld, een wrap met kip en een wrap met tonijn. Na de lunch vroegen we ons af of er nog iemand zou komen en blijkbaar was alles al geregeld en hadden we een nieuwe band dus konden we zonder problemen door rijden naar het bedrijf om de scooter in te leveren en de bus naar Chiang Mai terug te nemen. Deze keer zonder kotsende medereizigers.

Aangekomen in Chiang Mai hadden we al vrij snel een leuk hostel gevonden en hebben we lekker pizza gegeten bij een Italiaanse meneer. Zondag ging het grote olifanten avontuur dan echt beginnen. Wij wilde wel graag naar de olifanten toe maar wij wilde niet dat de olifanten in stallen leefde en we wilde ook niet dat ze mishandelt werden zodat mensen er op kunnen rijden, helaas zie je dat hier nog wel heel veel! Dus kozen we er voor na wat onderzoek om naar de jungle te gaan en de olifant in zijn eigen leef omgeving op te zoeken! We zouden tussen 8 en half 9 op gehaald worden maar dat werd kwart over 9 omdat onze chauffeur dronken was... we werden door iemand anders opgehaald en daarna overgezet in een mooie pick up waar nog 2 Nederlanders in zaten. Super gezellige mensen dus hier hebben we de dag mee doorgebracht. Na 1,5 tot 2 uur rijden kwamen we aan midden in de jungle bij een houten huis waar een familie woont die de olifanten wat verzorgt en de mensen de kans geeft met de olifant te spelen. We liepen omhoog en daar stonden 2 olifanten met smart op bananen te wachten we mochten ze bananen voeren en we kregen verhalen te horen over de olifanten, de vrouw was zwanger en als 56 jaar oud en het mannetje mr perfect vanwege zijn 5e been was 25 jaar oud. Ik vond het aan het begin toch wel erg eng want je weet nooit wat een olifant doet en ze waren vrij om te lopen en te rennen waar ze wilde dus ik zag hem al over me heen rennen. Vervolgens liepen we door en kwamen we bij een mannetje een vrouwtje en een baby ook hier mochten we bananen geven en de baby olifant ging uit mijn flesje water drinken! De baby was nog wat onrustig en liep wel is tegen me aan en hij rende achter Jolanda aan wat een hilarisch moment opleverde! Na het olifanten voeren en knuffelen was het tijd voor een Thaise lunch, we kregen rijst, noedels kip en fruit super lekker. Na de lunch moesten we in ons bikini naar de modder poel waar de olifanten al in stonden en we mochten ze in smeren met modder en het op ze gooien om te spelen. Super leuk want de olifanten ging ons onder spuiten met hun slurf. Ik bleef bij de baby in de buurt omdat ik daar helemaal gek van was en die was niet zo immens groot! Na de modderpoel moesten we naar de rivier gaan en daar kwamen de olifanten ook om zich weer af te spoelen het was zo mooi om te zien hoe die olifanten hun weg gingen in het water en aan het spelen waren ze genoten er echt van. Na dat de olifanten schoon waren klommen wij verder omhoog om ons zelf bij de waterval te wassen. De olifanten ging hun eigen weg weer de jungle in! Het was zo'n gave ervaring om met wilde dieren zoiets te ondernemen zonder dat de olifanten hiervoor zich moeten aanpassen of mishandeld worden! Zondag avond zijn we naar de zondag markt gegaan waar we lekker Thais gegeten hebben en een wafel.

Ik heb hier heel veel gekocht maar wat zeg ik niet want er zat niks voor mezelf bij!

Maandag hebben Jolanda en ik nog 5 tempels bezocht en de stadsmuur en hebben we wat rondgelopen in Chiang Mai. Om half 2 zijn we naar het vliegveld gegaan en om kwart voor 4 vlogen we terug naar Bangkok.

Voor volgend weekend is de planning nog niet rond maar we gaan naar de oude stad bij Bangkok, en naar een glijbanenpark en nog een dag Bangkok in dus weer een leuk vooruitzicht!

nog 18 nachtjes en dan ben ik weer terug, dus ik hoop dat het weer dan mooi is daar! Want in Pai was het 's nachts 25 graden en toen hadden we het echt koud, overdag was het namelijk 39!

liefs lynn en tot snel

1. Jolanda:
    24 maart 2015
    Wat een ervaring weer! Voorlopig is het weer hier nog niet super maar wie weet over een paar weken. Je zal het thuis wel saai vinden na alles wat daar gebeurt.

Kuz mam