Otavalo en Quito

28 februari 2017 - Quito, Ecuador

Bon dia, voor de laatste keer!

Als jullie dit lezen zijn wij onderweg naar Nederland. Vanmorgen om 5 uur kwam de taxi om ons naar het vliegveld te brengen. We komen donderdag ochtend na 2x overstappen aan in Amsterdam!

Maar eerst nog een verslag van onze laatste dagen in Ecuador. Aan de ene kant is de tijd om gevlogen maar aan de andere kant lijken de zoutvlaktes in Bolivia wel heel lang geleden. Vrijdag en zaterdag zijn wij dus in Otavalo naar de markt gegaan en zeer goed geslaagd. Vrijdag was de markt op een groot plein en konden we al aardig slagen voor leuke spullen. Ook het afdingen was een leuk spel waar ik best goed in ben. Zo goed zelfs dat ik voor de grap hele lage prijzen ging roepen en dat de verkopers akkoord gingen en dat ik een soort verplicht was het te kopen. Daar moest ik dus wel een beetje mee uitkijken. Zaterdagochtend moesten we vroeg op want op zaterdag is er een vee markt, en die begint om 4 uur!! Dit ging ons wat ver maar om kwart over 7 waren wij onderweg. Helaas regende het en lag er veel prut maar wat we hier aan troffen was toch wel indrukwekkend. Aan het begin stonden mensen met zakken vol cavia's, ja die eten ze hier. En nee wij hebben ze niet geproefd omdat ze met hoofd tanden nagels en al geserveerd worden. Even verderop stonden de varkens van kleine biggetjes tot varkens bijna zo groot als een kalf. Op het grote veld werden de paarden en koeien verkocht en mee naar huis genomen. Na een half uur vonden wij het wel mooi geweest en zijn we gaan ontbijten in het hotel. Na het ontbijt konden we de markt weer op die vandaag nog veel uitgebreider en groter was dus het afdingen kon weer beginnen! Rond lunchtijd hadden we alles wat we graag wilde hebben en hebben we de bus naar Quito genomen. Na 2 uur en 3 kwartier met de bus en taxi kwamen we aan in ons appartement, lekker de ruimte en een eigen keuken.

Zondag ochtend hebben we een soort van uitgeslapen tot half 9 en daarna met ontbijt in bed Feyenoord gekeken, echt een zondag ochtend zoals thuis. Vervolgens hebben we de bus genomen naar de evenaar ook wel Mitad del Mundo het midden van de wereld genoemd. Hier is een gele lijn getrokken welke de evenaar moet voorstellen, officieel ligt de evenaar een paar 100 meter verder op maar dat is pas later ontdekt. Midden op de gele lijn staat een monument waarin een museum is met verschillende proefjes over magnetisme, elektra en water. Nadat we het park en het monument bezocht hadden zijn we naar de echte evenaar gegaan. Weer een ander museum en deze keer met een gids die veel interessante weetjes had over de cultuur van Ecuador en de evenaar. Hier was een rode lijn getrokken die dus echt de evenaar is! We moesten proberen te balanceren op de rode lijn wat best moeilijk is omdat er vanaf de noord en zuid kant aan je getrokken wordt en normaal gebeurd dit maar vanaf 1 kant. Ook kregen we proefjes met water en eieren te zien, Sarah was het gelukt o, haar ei op een spijker te balanceren. Na een leuke leerzame dag heeft Sarah weer heerlijk gekookt in ons appartement. Maandag ochtend hebben we weer een gratis wandeltocht gedaan door Quito. We begonnen bij het presidentieel paleis waar de wisseling van de wacht plaats vond, deze hadden we in Lima al gezien achter grote hekken maar de hekken waren er bij dit paleis niet waardoor het nog leuker was! We hebben veel informatie over de geschiedenis van Quito en Ecuador gekregen, zo was Quito bijvoorbeeld de eerste stad die onafhankelijk werd van de Spanjaarden. En betalen ze sinds een paar jaar met de Amerikaanse dollar deze moeten ze importeren en hier moeten ze soms veel geld voor betalen. We kwamen langs verschillende kerken musea en pleinen. De Tour eindige in de bohemian wijk la Ronda. Een gezellige straat met kleine balkonnetjes en veel winkeltjes en restaurants. De Tour duurde tot ongeveer half 3 en daarna zijn we thuis gaan lunchen. Daarna hebben we nog wat rond gelopen in de stad en wilde we nog wat kerken bezoeken maar deze waren al dicht in verband met carnaval. Carnaval is een officiële feestdag maar wordt in Quito niet gevierd met parades etc. Doordat we de kerken niet meer konden bezoeken stond er dinsdag op onze laatste dag veel op de planning! We begonnen dinsdag met een rondleiding door het paleis van de president, de huidige president is overigens de eerste die hier niet woont omdat hij dat onzin vind. Het was een leuke rondleiding en leuk om op het balkon te staan waar maandag tijdens de wisseling van de wacht de Vice-president stond. Na de rondleiding door de officiële kamer, de evenementen zaal, de vergaderzaal en de kapel stonden we weer buiten. Op naar stop 2 het museum met fotografie over verschillende zaken die in Zuid Amerika spelen zoals onder andere sex toerisme, ontvoeringen, aardbevingen en armoede. Deze expositie was erg aangrijpend en indrukwekkend. De derde stop voor mij was de Iglesia de la Compañia de Jesús, een kerk die van binnen bijna volledig bedekt is met 23 karaat goud. Deze kerk moest helemaal het einde zijn, dus waarschijnlijk waren mijn verwachtingen iets te hoog. Ik vond het erg mooi maar niet overweldigend, sommige altaren waren wel echt prachtig met echt heel veel goud!! Na deze kerk zijn we nog naar een souvenir markt gegaan voor de laatste dingen en vanaf daar zijn we door gelopen naar het moderne centrum. 'S avonds schijnt het hier heel levendig te zijn maar overdag zijn de terrasjes erg rustig. Dus na een klein rondje besloten we terug te gaan naar het historisch centrum. Hier hebben we de kerktoren van de Basílica del Voto Nacional beklommen deze kerk heeft allemaal spuwers in de vorm van dieren die hier leven. Boven in de toren hadden we een mooi uitzicht over de stad. Quito ligt in een vallei en is 60 kilometer lang Rn 8 kilometer breed. Dit was onze laatste bezienswaardigheid en dus ook een beetje het einde van onze prachtige reis!

Adios y hasta luego!
X

1. Oma Hilde en opa Henk:
    1 maart 2017
    We hebben genoten van je prachtige reisverhalen!!
  2. Cees:
    1 maart 2017
    Mooi Lynn,
    tot morgen, xxx
  3. Jose:
    2 maart 2017
    Welkom thuis, en het einde van de reisverslagen!