Arequipa, Ica, Lima, Huaraz

24 januari 2017 - Lima, Peru

Arequipa
Op 9 januari kwamen we aan in Arequipa, de witte stad gelegen aan de voet van 3 vulkanen. En het fijnste was het mediterraanse klimaat want het Andes klimaat en alle regen waren we wel even zat. De gebouwen in Arequipa zijn voornamelijk van wit vulkaan gesteente gemaakt, stad zelf is erg modern en er staat een hele mooie grote kathedraal. We zijn met een soort hop on hop of bus langs de belangrijke punten van de stad. We begonnen bij de alpaca/lama farm om het verschil te leren tussen de verschillende soorten alpaca's en de lama's. Eindstand is dat als we ze nu zien we nog steeds geen idee hebben, Haha. Vervolgens gingen we naar een uitkijk punt over de stad en de vulkanen maar helaas door de wolken was er weinig te zien dit gold ook voor het 2e uitkijk punt.

Colca Canyon
Vanaf Arequipa is het mogelijk om een twee daagse tour te doen naar de Colca Canyon, na de jungle tocht van de week er voor besloten wij deze twee daagse met de bus te gaan. Onderweg naar Chivay stopte de bus een aantal keer, dit keer hadden we wel mooi uitzicht op de vulkanen en bij een aantal stops zagen we lama's en vicunja's. Rond lunch tijd kwamen we in Chivay aan dit is een klein dorp vlak bij de Colca Canyon. Hier hadden we vrije tijd dus zijn we naar een oude Inca brug gelopen en naar de markt geweest. 'S avonds was er een diner show met Peruviaanse dans waar we heerlijk gegeten hebben. De volgende morgen moesten we om 6 uur weer in de bus om naar een dorpje te gaan waar kinderen een dans opvoerde, hier konden we ook met roofvogels op de foto. De volgende stop was langs de weg omdat er een Condor op de rots zat, uiteindelijk bleken het er 3 te zijn. Het was heel gaaf toen ze uiteindelijk gingen vliegen maar helaas bleven ze wel vrij hoog. Daarna reden we door naar het uitkijk punt van de Colca Canyon helaas waren er niet heel veel Condors en er hingen wolken laag in de Canyon, maar de uitzichten waren prachtig! Op de terug weg stopte we nog bij een aantal stukken landbouw alles is hier terrassen gebouwd zodat er op verschillende temperaturen geteeld kan worden. De dag eindige met de lunch en het was tijd om weer terug te gaan naar Arequipa. In Arequipa hebben we nog 2 dagen door de stad geslenterd en een 3 uur durende walking Tour gedaan met een gids. De gids kon ons veel vertellen over de koloniale stijl waarin Arequipa gebouwd is en bracht ons maar plekken waar we zelf nog niet geweest waren. Na bijna een week hebben we deze fijne stad ook weer achter ons gelaten.

Weer in de nachtbus en op maar Ica, in Ica zelf is niet veel te beleven en daar waren wij ook vrij snel achter. Gelukkig was het heerlijk weer en vlakbij ons hotel was een winkelcentrum waar we wat konden rond kijken en waar we vooral goed konden eten! De 2e dag in Ica gingen we sandboarden in de woestijn van Huacachina. We arriveerde in het kleine dorp en hebben eerst een kleine wandeling gemaakt. Daarna gingen we met een Dune Buggy de woestijn in, de buggy stuiterde over de duinen tot de eerste stop waar we met het bord van de duinen. De volgende waren een stuk hoger waardoor je er met volle vaart van af gleed, zodra ik beneden kwam trilde me hele lichaam van de adrenaline. Weer een ervaring rijker! Na onze laatste afdaling was de accu van de buggy leeg en natuurlijk was onze gids naar een speciaal duin gegaan waar geen andere tours komen. De vraag was of Sarah en ik even konden helpen de buggy omhoog te duwen. Dit was onmogelijk dus is de gids naar boven geklommen waar hij bereik had en werden we na een half uur in de hitte voorzien van een volle accu! De laatste rit met de buggy kon beginnen. De rest van de middag hebben we heerlijk in de zon bij het zwembad door gebracht. De 3e dag stonden de Ballestas eilanden en Paracas op het programma. We gingen met een speedboot richting de eilanden onderweg stopte we bij de 'kandelaar' deze is gevormd in het zand en net als de Nasca lijnen weet niemand hoe dit komt. Hoe hard het ook waait of regent het gaat niet weg. Na 40 minuten kwamen we aan bij de Ballestas eilanden of de Galapagos van Peru, hier zagen we veel verschillende vogels van meeuwen tot pinguïns en pelikanen. Ook lagen er een heleboel zeeleeuwen lekker te zonnen. Het stonk er enorm maar het was bijzonder om zoveel dieren bij elkaar te zien. Na de eilanden bezochten we Paracas Nationaal Park per bus, de eerste stop was bij 'de kathedraal' een rots die in de vorm van een kathedraal was helaas zijn de koepel en de brug ingestort tijdens de laatste aardbeving. Een ander punt van Playa Roja of het rode strand hier hadden we mooi uitzicht en soms had het strand een echte rode gloed! De volgende stop was op het strand eindelijk mochten we de zee in na al die weken door de bergen gereisd te hebben. De laatste stop was in een museum over het park vanuit hier keerde we weer terug naar Ica voor de laatste nacht. De volgende morgen vertrokken we richting Lima.

Lima
Onze eerste dag in Lima hebben we Miraflores bezocht dit is de rijkere wijk van Lima en licht aan het strand. We hebben gelopen langs de hoge kliffen en een aantal stadsparken bezocht, in 1 van de parken hebben we een soort van onze lunch gepicknickt. 's Avonds hebben we gegeten op de markt en zijn we nog even het winkelcentrum door gegaan. In de grote winkelcentra hier in Peru zitten alle fastfood restaurants op een rij. Wij vragen ons af hoe de Burgerking, MC Donalds, KFC, Pizzahut, Chinawok en ga zo maar door het naast elkaar overleven. De tweede dag in Lima hebben we weer een wandeltocht gedaan door downtown. Om 12 uur hebben we de wisseling van de wacht voor het paleis gezien. De wandel tocht eindigde met een Pisco proeverij. Pisco is een drankje uit Peru het drankje zelf is erg zuur en er wordt een laagje eiwit boven op gedaan. Wij zijn er niet heel erg gek van want iedereen nogal vreemd vind. Tijdens de proeverij kregen we een pisco die naar Baileys smaakt, die wil ik wel mee naar huis nemen maar helaas is het daar nog iets te vroeg voor! Na de wandeltocht hebben we de San Fransisco kerk bezocht inclusief de catacomben. De graven zijn opgegraven en de botten geslecteerd, best griezelig al die schedels! Na de kerk zijn we naar Parque de la Reserve gegaan voor de fontein show, voor de show hadden we nog wat tijd om de 15 fonteinen te bekijken. De show was mooi maar niet zoals de fonteinen in Barcelona, toch hebben we genoten van de mooie kleuren. Na de show was het tijd om onze tas te halen en weer in de volgende nacht bus te gaan maar Huaraz.

De eerste dag hebben we niet zo heel veel gedaan omdat er in deze plaats simpelweg niks te doen is. We zijn naar een forel kwekerij gegaan maar het water was zo troebel dat we niks zagen. Op onze tweede dag werden we rond 5 uur opgehaald vanaf ons hotel. Dit werd nog even racen want om 10 over 5 schrokken wel wakker. Uiteindelijk hebben we het tochgehaald en gingen we 3 uur in de bus naar Lake 69. Om kwart over 9 begonnen we aan de hike van 6 kilometer berg opwaards, omdat we ons weer op hoogte begeven was het een pittige klim. Onderweg hadden we schitterend uitzicht over de watervallen in de omgeving. Tijdens het lopen moesten we een paar keer over stenen de rivieren over steken. Ook kwamen we langs 2 kleinere meren 1 heet het zwarte meer door zijn kleur. Ik vond dit niet heel bijzonder maar ik was blij want we waren boven!! Dus liepen we nog een stuk door over een groene vlakte tot we in verte zagen dat we nog een berg op moesten. Met frisse tegenzin begonnen we weer te klimmen. We waren een van de eerste en hadden geen idee hoe ver we nog moesten. Maar na ongeveer 3 kwartier bereikte we de top en daar lag het fel blauwe meer, Wauw!! We hadden het weer gedaan! Op de heen weg regende het voornamelijk zacht maar boven op de berg bij het meer kregen we ook nog een paar zonnestralen! We hadden de laatste stukken ook prachtig uitzicht over de gletsjers, helaas worden deze steeds kleiner door het opwarmen van de aarde. In het meer komen 3 watervallen uit deze beginnen boven in de gletsjers. Boven werden we ook nog getrakteerd op hagel/sneeuw. Na een uur bij het meer begonnen wij aan de terug weg, door de regen was het pad een soort kleine rivier geworden en de rivieren die we over moesten steken waren een stuk wilder waardoor het lastiger was om stenen te vinden. Over de heen weg hebben we 2 uur en 45 min gedaan terug waren we in 2 uur en 10 minuten maar helaas weer helemaal nat geregend! Morgen vertrekken we naar Mancora, heerlijk even naar het strand want wij vinden dat we dat wel verdiend hebben!

Ik ga proberen niet zo lang te wachten met me volgende verslag maar we hebben het best druk gehad!

Tot snel weer xx

1. Oma Hilde en opa Henk:
    24 januari 2017
    Wat een leuk verslag en wat hebben jullie al veel beleefd en gezien. We kijken uit naar je volgende blog. Groetjes en liefs opa en oma
  2. Cees:
    25 januari 2017
    Prachtig!
  3. Opa en Oma:
    26 januari 2017
    We hebben met veel aandacht je verslag gelezen en je foto's bekeken. We gaan er van uit dat jullie meer mooie plekjes gaan zien
  4. Yvonne:
    26 januari 2017
    Lieve Lynn, wat geniet ik weer van je verhalen, net alsof ik er zélf bij ben, top! En fijn dat je zo geniet! XXX