Quilotoa, Cotopaxi en Ibarra

26 februari 2017 - Quito, Ecuador

Latacunga

Quilotoa
Zaterdag avond kwamen we aan in Latacunga. We zijn op tijd naar bed gegaan omdat we voor zondag het Quilotoa meer hadden gepland. Dit is een meer in de krater van de vulkaan het is ontstaan na een uitbarsting. Om half 9 namen we de bus die in totaal 2 uur duurde. De zon scheen en uit de wind was het heerlijk dus hebben we eerst even een terrasje gepakt. Daarna zijn we aan  onze wandeling naar beneden begonnen. Het uitzicht over het meer was prachtig met de zon erop. De weg naar beneden was steil en soms glad maar met een half uur stonden we beneden. Op 1 punt zagen we het water in de krater omhoog bubbelen. Na wat rond gelopen te hebben huurde we een kano om het meer op te gaan. Midden op het meer konden we zien hoe ver we straks weer naar de rand van de krater moesten klimmen. Na een half uur in de kano gevaren en gedobberd te hebben moesten we hem weer inleveren. Tijdens het kanoën zagen we al wat wolken de krater in trekken. En na onze eerste stappen omhoog begon het al een beetje te regenen. Ik had weer erg veel last van de hoogte en het zuurstof te kort dus ik vond de klim zwaar. Toen ik op ongeveer de helft was begon het keihard te regenen en had ik er al helemaal geen zin meer in. Maar toen ik eenmaal boven kwam binnen het uur was ik toch wel weer trots. Onderweg hoorde we een aantal harde onweers klappen boven het meer, wat op de heenweg nog zo zonnig was. Na een goede lunch hebben we de bus terug gepakt naar Latacunga.

Cotopaxi vulkaan

Vandaag hadden we iets minder geluk met het weer, in Latacunga begon de dag met regen. Om 8 uur werden we opgehaald door onze gids om naar Cotopaxi national park te gaan. Daar zou volgens de gids de zon schijnen, eenmaal aangekomen was het wel droog en af en toe zonnig maar helaas hingen er vrij veel wolken. We begonnen bij een museum met uitleg over de op een na grootste vulkaan van de wereld. Op dit moment geld er een geel alert voor de vulkaan omdat hij wellicht kan uitbarsten. De laatste uitbarsting was in 2015, er kwam toe veel as uit de vulkaan waardoor sommige mensen moesten evacueren. Binnen 10 minuten gleed de gletsjer van de berg af het park in. 140 jaar geleden heeft de  vulkaan 3 steden verwoest. Na alle informatie uit het museum gingen we naar Limpiopungo lake. Vanaf hier hadden we uitzicht op Cotopaxi, helaas was de top gehuld in de wolken. Vervolgens gingen we de Cotopaxi beklimmen we moesten in totaal ongeveer 100 meter stijgen en het was erg koud en opnieuw vrij zwaar om boven de 4000 m te klimmen. Onderweg kregen we soms een glimp van de top en de gletsjer te zien. Eenmaal boven hebben we onze lunch gegeten. In een hut waar berg beklimmers 1 nacht moeten acclimatiseren voordat ze door gaan naar de top! Na een half uur gingen wel snel naar beneden en de terug weg was super koud en liepen we door de wolken! Gelukkig konden we daarna door warmen in de auto op weg terug naar het hotel. We zijn best wel moe van deze 2 vulkanen in 2 dagen! Dinsdag ochtend werd ik wakker en was het super mooi weer dus ben ik snel naar het dakterras gegaan waar ik de Cotopaxi helemaal kon zien! Daarna hebben we de hele dag in de zon gezeten op het dak terras. Woensdag ochtend hebben we de bus genomen naar Ibarra, dit duurde uiteraard allemaal weer veel langer dan van te voren werkt verteld dus kwamen we pas rond etenstijd aan.

Donderdag zijn we naar Yahuarcocha Laguna geweest. Hier zouden we gaan paardrijden dus na een half uurtje lopen kwamen we aan bij de stallen. De paarden werden opgezadeld en we mochten er op. Ik vond het best eng want ook al gaat me honden angst steeds beter die van paarden is er nog steeds! Mijn paard weigerde ook vooruit te lopen en de andere paarden waren erg wild dus na 5 'minuten vond ik het wel mooi geweest en wilde ik graag terug. Sarah is nog een uurtje in de bak gaan paardrijden wat voor haar leuker is aangezien ze ervaring heeft. Daarna zijn we nog langs het meer gaan wandelen en ben ik toch weer een beetje verbrand. Vrijdag hebben we de bus genomen naar Otavalo een dorp dat bekend staat om zijn markt! Aangezien dit onze laatste stop voor Quito is kunnen we lekker los gaan met kopen! Tot snel weer!!

1. Jolanda:
    Druk programma geweest!
  2. Cees:
    Mooi hè, vulkanen!
  3. Jose:
    27 februari 2017
    We zijn weer helemaal bij!
  4. Marina:
    27 februari 2017
    Wat een prachtige reis Lynn, echt super. Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt, heel bijzonder. Geniet nog even, het gaat allemaal zo snel.