Salinas en Baños

20 februari 2017 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Salinas

Zoals ik in mijn vorige verslag al zei was er s morgens vooral veel regen en kwam de zon 's middags door. Dinsdag hebben we 's middags toch nog even van een beetje zon kunnen genieten op het strand. De zee in Salinas was erg rustig waardoor we ook nog een stuk gezwommen hebben. Woensdag zijn we na de regen met mountainbikes vertrokken maar La Chocolatera en La Loberia. Na 20 minuten fietsen kwamen we aan bij La Chocolatera dit is een uitkijk punt op de rotsen waar de zee erg wild tegen aan klapt. Het was fantastisch om te zien hoeveel kracht hier achter zit. Na een tijdje genoten te hebben van de uitzichten zijn we langs het strand door gefietst naar La Loberia. Bij La Loberia liggen een heleboel zeeleeuwen van de zon te genieten, het is een grappig gezicht als ze zich van uit de zee een rots op werken. Hier hebben we geluncht en nog even genoten van de zon! Donderdag starte de dag niet met regen:D dus snel ons bed uit en naar het strand, dit keer niet bij de boulevard van Salinas maar maar Chipipe Beach. Dit is een lekker breed zandstrand waar wij de hele dag niks gedaan hebben, heerlijk! Vrijdag ochtend hebben we onze tas weer ingepakt waar we eerlijk gezegd nu wel een beetje zat van zijn. Na een rustige ochtend hebben we de bus genomen naar het busstation van Guayaquil om daar over te stappen op de bus naar Baños. Ons was verteld dat de rit van Guayaquil maar Baños 4 uur zou duren dus we zouden rond 9 uur aankomen. Dit bleek al snel onzin want om 9 uur stopte we voor een diner pauze uiteindelijk kwamen we dus om 1 uur s nachts aan in Baños.

Baños
Na dat we zaterdag uitgeslapen wakker werden hebben we het stadje bekeken en onze tours voor de komende week geboekt! We zijn nog even in de kerk van Santa Maria geweest, de mensen geloven dat zij Baños beschermd tegen de vulkaan. De vulkaan waar aan de stad grenst is al meerdere keren uitgebarsten en op de weg staan ook grote groene evacuatie peilen. Zondag zijn we een stuk gaan hiken op een berg naar een uitkijk punt. Ons was verteld dat dit ongeveer 2 uur omhoog was en 1 uur maar beneden. Precies anders om als de bus van een paar dagen eerder stonden wij met 40 minuten boven en met 20 weer beneden. Daarna hebben we van het zonnetje genoten en uitgerust voor wat er de rest van de week gaat komen.

Maandag
Amazone trek

Om 9 uur vertrokken we met de bus naar de amazone! Vandaag komt mijn meisjes droom uit want ook al hebben we al veel moderne indianen gezien gaan we nu langs bij een lokale stam in de amazone!

De eerste stop was bij een soort kleine dierentuin waar dieren zitten die bij verkeersongevallen gewond zijn geraakt of die illegaal als huisdier gehouden werden. De dierentuin was lang niet zo mooi als in Cuenca, maar hier waren wel 2 jaguars en die hadden we nog niet gezien. Na de dierentuin reden we door naar de rivier waar we met 5 personen en een peddelaar in grote kano's de rivier door gingen. Sommige stukken waren erg ontspannen en andere zelfs een beetje wild. Een aantal keer was ik zelfs bang dat we zouden kantelen! Ergens halverwege kwamen we ook vast te zitten op een steen maar gelukkig was het niet diep dus onze gids uit de boot om ons een zetje te geven. Ik vreesde vooral voor mijn camera, haha. Na de kano tocht werd de lunch geserveerd bij een lokale familie. Vervolgens begonnen we aan een hike van ongeveer een uur. We hadden voor het kanoën al rubber laarzen aan gekregen en deze hadden we tijdens het hiken ook nodig want sommige stukken liepen we door de rivier en modder. Op 1punt in de rivier kregen we een klei masker op die tijdens de rest van de wandeling lekker kon drogen. Na een half uur kwamen we aan bij de tarzan schommel en gingen we 'liaan' slingeren. Super gaaf zo hoog boven de rivier te schommelen. Uiteindelijk kwamen we aan bij de waterval waar we mochten zwemmen. Het water was koud maar als je eenmaal door was, was het genieten. Na het zwemmen begon te wandeling terug en helaas begon het ook te regenen maar door de hoge bomen van de jungle viel het voor ons nog mee. De laatste stop Was bij de indianen. De kinderen zijn zo schattig!!! Eerst werden we verwelkomd met een drankje gemaakt van Yuka een soort aardappel. Daarna kwamen de kleine kinderen met een vrucht waar ze vroeger make up van maakte om een tekening op onze arm te maken. Allerlaatst mochten we nog pijltjes schieten met een blaas geweer. Daarna was het tijd om afscheid te nemen.

Dinsdag
S morgens hebben we lekker niks gedaan. Om kwart over 2 moesten we ons melden om te gaan raften maar na een half uur waren we nog steeds niet opgehaald. Uiteindelijk kwam de gids aangerend om te vertellen dat we helaas maar met z'n 2e  waren en dat het raften dus niet door kon gaan. Dus vroeg hij of we vandaag mee wilden op canyoning tour. Dus na 3 minuten stonden we in onze wetsuit schoenen broekjes en helmen. Daar gingen we op naar de watervallen. Allereerst kregen we veiligheidsinstructies en vervolgens liepen we naar de eerste waterval deze was ongeveer 17 meter hoog. Ik vond het best wel spannend. Sarah ging als eerste en daarna was ik aan de beurt. Met kleine stappen omdat het best zwaar was liepen we achter uit naar de rand. Vervolgens moesten we gaan hangen en de rand over stappen en dan goed in squad houding afdalen, wat een ervaring weer!!! En wat een gevoel zodra je weer beneden staat. De tweede waterval was minder hoog mar de stroming was een stuk harder en er zat een gekke bocht in. Ik vond deze een stuk leuker dan des eerste misschien  ook omdat het nu iets makkelijker ging. Eenmaal beneden moesten we een stukje lopen naar de derde waterval. Hier moesten Sarah en ik naast elkaar gaan staan en werden we aan elkaar vast gemaakt. Toen dat allemaal gedaan was moesten we gaan zitten. We hadden geen idee wat er verwacht werd tot de gids het touw liet zakken en wij naar beneden gleden. Dat was fun! Op naar alweer de laatste waterval, de gidsen deden nogal geheimzinnig en onze vragen werden niet beantwoord. Sarah ging weer als eerst en verdween achter een grote rots waardoor het voor mij en de rest van de groep alleen nog maar raden was wat ons te wachten stond. Na een paar seconde hoorde we een harde gil en daarna niks meer. Nu was het mijn beurt een beetje zenuwachtig klom ook ik achter de rots. De gids zei dat ik goed moest luisteren en ik werd met 3 haken vast gemaakt. Beneden zag je Sarah haar duim op steken dus ik dacht ik zie het wel. De gids vroeg of ik op een stuk houd dat over de rand hing wilde gaan staan. Ik ging staan en moest achterover leunen en het touw vast houden. Na een foto moment en zonder enige waarschuwing liet hij het touw fieren en maakte ik een soort vrije val. Daarna werd ik langzaam naar beneden getakeld onder de waterval. Eenmaal beneden zat ik vol adrenaline maar wel weer een angst overwonnen! Ook al had ik geen keus want ik had geen idee! Deze middag was echt een super gave ervaring.

Woensdag

Op de derde dag hebben we mountainbikes gehuurd om de waterval route te fietsen. We begonnen rond een uur of 10 we fietsen door de bergen en kwamen langs verschillende watervallen Na 1.5 uur gefiefst te hebben bereikte we de eerste stop, Pailon del Diablo (duivels ketel). Dit is een waterval die ongeveer 100 meter naar beneden valt. Na een wandeling van ongeveer 20 minuten en een stuk door een grot kruipen bereikte we bijna de top. Hier konden we achter de waterval staan, er zat echt een immense kracht achter het water. We kwamen hier ook niet droog weg. Na de wandeling terug naar de fiets en onze lunch moesten we nog 10 minuten fietsen naar de laatste waterval. Hier aangekomen moesten we bijna 400 treden naar beneden om nog een mooie waterval te bekijken. We konden hier ook zwemmen maar ik vond de stroming nogal hard en de zon liet zich vandaag ook niet zien. Dus nadat we even van het uitzicht genoten hadden zijn we de trap weer opgelopen. En terug gefietst naar Rio Verde, dat plaats van onze eerste stop. Vanaf hier zijn we met een soort vrachtwagen terug gebracht naar Baños. Vanavond lekker rustig aan en goed slapen voor de vierde dag.

Donderdag
Vandaag gingen we Zip Linen na een ritje van een kwartier kwamen we aan bij de eerste lijn. Sommige van de lijnen waren nauwelijks zichtbaar door de bomen. De eerste lijn deden we recht op zittend het ging veel harder dan een maand geleden in Peru. De 2e lijn was iets langer en deden we op z'n kop! Dit was voor ons de eerste en de laatste keer omdat dit niet erg fijn voelt. De 3e lijn gingen we als supermarkt,  dat was echt super. Je krijgt het gevoel alsof je boven de rivier en tussen de bomen door vliegt!! Het uitzicht over de rivier was fantastisch maar ik vond het al vrij hoog. Op naar lijn 4 die hing 150 meter boven de rivier, helaas moesten we deze weer zittend doen omdat hij te hard ging! Nummer 5 was het leukst en het langst, hier mochten we hand in hand als superman boven de rivier zweven! Na nummer 6 hadden we in totaal 2 kilometer geziplined en zat het er weer op! 'S middags hebben we de bus genomen naar casa del arbol, een boom hut met 2 schommels op het randje van de vallei. Zodra je schommelt is de grond 2.6 kilometer onder je. Het uitzicht is fenomenaal, en voor je gevoel schommel je boven de bergen uit. 'S avonds hebben we onze bikini aangetrokken en een badmuts gekocht om naar de thermale baden te gaan. De worden gevuld met water uit de vulkaan en zitten dus vol met mineralen. Het bad waar wij in gingen was rond de 45 graden en de eerste keer heel erg heet. Na 5 minuten moesten we ons onder dompelen in ijskoud water. Na ongeveer 1.5 uur voelde we ons weer als nieuw. En konden we heerlijk slapen, want we hebben al de hele week goede bedden met echt dekbedden. De afgelopen weken was dat wel anders!

Vrijdag
Mijn verjaardag! Ik was al vroeg wakker en heb ongeveer een kwartier op WhatsApp gezeten om alle berichten te beantwoorden. Daarna ging ik  onder de douche want vandaag stond het raften dan echt op de planning. Toen ik uit de douche kwam lag me bed vol met ballonnen en kwam Sarah aan gelopen met een roze taart met '24' kaarsjes. Wat een verassing!! Snel aankleden en aan het ontbijt wat dus ook bestond uit taart!! W deelde onze raft met nog 3 meiden en onze erg enthousiaste gids. Het begin was vrij rustig dus de gids zei al snel spring maar overboord. We keken hem een beetje raar aan maar gingen toen toch maar, daarna konden we meteen oefenen hoe we iemand moeten redden. Sommige stukken van de rivier waren erg wild maar we hebben echt onwijs gelachen. Sarah en ik moesten de zwaarste positie voorop in nemen en af en toe moesten we flink peddelen. Na een tijdje geraft te hebben sprong onze gids overboord en vroeg of wij hem binnen wilde halen. Dit doe je door iemand bij zijn zwemvest te pakken en de boot in te trekken. Maar voordat wij konden trekken trok hij ons overboord daar dreven we dus weer door de stroming. Na de volgende wilde stukken kwam er een stuk met sterke stroming maar niet al te veel golven en dus vroeg ik of we mochten zwemmen. We liepen een stuk terug over de rotsen om te water te springen. Op ons rug met ons benen naar voren werden we best snel vooruit geduwd, het laatste stukje moesten we tegen de stroming in zwemmen om weer bij de raft te komen. Na nog een paar wilde stukken zat het er na 1.5 uur varen, peddelen, zwemmen en lachen op. Na een lunch werden we weer naar het hotel gebracht. Eenmaal bij het hotel hebben we even in de zon gezeten en aan het einde van de middag zijn we naar een hippe koffie tent gegaan voor koffie en
taart. Na de taart zijn we naar een massage salon gegaan voor een massage en een gezichtsbehandeling. Toen in het hotel lekker gedoucht en een borrel gedronken en daarna hebben we heerlijk gegeten bij het steakhouse. Zo blijkt dat je ook met 2 personen een super leuke verjaardag kan hebben! Zaterdag ochtend ben ik nog een keer naar de thermale baden geweest en 's middags was het na een week tijd om afscheid te nemen van deze prachtige plaats en onze fijne bedden. Het was tijd om de bus naar Latacunga te nemen.

Tot snel xx

1. Cees:
    20 februari 2017
    Echt gaaf Lynn, ik ben jaloers!
  2. Opa en Oma:
    22 februari 2017
    Wij hebben je verslag met aandacht gelezen en de foto's beken. Volgens ons zien jullie veel en jullie veel plezier. Tot gauw XXXX
  3. Jolanda:
    22 februari 2017