Mancora, Cuenca, Montanita en Isla de la Plata

7 februari 2017 - Quito, Ecuador

Hoi hoi,

Onze laatste week in Peru en daarmee de laatste week van januari zijn we in Mancora geweest. Mancora is een hippie achting surfers paradijs, we hadden een super fijn hostel met veel hangmatten waar we lekker konden relaxen. De eerste dag zijn we heerlijk dachten we toen nog op ons handdoekje op het strand gaan liggen maar we werden al gauw overspoeld door een golf. We hebben ons handdoekje maar ingeruild voor een terras en hebben daar hard gelachen om alle andere onwetende mensen die hun handdoek op het strand neer lagen en vervolgens achter hun spullen aan moesten. De 2e dag zijn we naar een modderbad geweest waar we zelf een modder masker konden maken. We kregen hulp van 2 schattige meisjes die graag tegen ons aan bleven praten in het Spaans. Op de 3e dag zijn we s morgens vroeg 3 kilometer gaan lopen naar Los Pochitas, dit is een strand met veel rotsen die s morgens allemaal kleine badjes vormen. Na dat ik hier even in ben geweest zijn we terug gaan lopen en kwamen we bij een bar terecht met grote 2 persoons ligbedden. We hebben allebei een bed in beslag genomen en zijn hier vervolgens alle overige dagen terug gekomen om te relaxen. Maandag avond gingen we met de nachtbus de grens over naar Ecuador.

Cuenca
Onze eerste stop in Ecuador was in Cuenca, op de eerste dag hebben we een museum over de Panama hoed bezocht, deze wordt namelijk gemaakt in Ecuador en niet in Panama. Verder hebben we lekker gewandeld in de stad met 52 kerken (voor iedere week 1). Op dag 2 hebben we een wandeltocht gelopen met een gids langs verschillende pleinen en een heel stuk langs de gezellige rivier. Aan het einde bezochten we een park met Inca ruïnes en vanaf daar gingen we naar een cultuur museum helaas was alleen het cultuur gedeelte dicht i.v.m. onderhoud. De rest van de middag hebben we genoten van de zon op het dakterras van ons hostel. De 3e dag hebben we 's morgens de dierentuin van Cuenca bezocht en veel dieren gezien die in Ecuador leven, vanuit daar zijn we naar een uit kijk punt gegaan. Het uitzicht was mooi maar het uitzicht vanuit de dierentuin was bijna hetzelfde dus het voegde niet heel veel toe. Aan het einde van de dag zijn we naar een film geweest over de sterren en planeten helaas was er geen ondertiteling en hebben er dus weinig van de informatie mee gekregen. Als afsluiter hebben we in een soort luxe restaurant gegeten. De volgende morgen hebben we de bus naar Montanita gepakt.

Montanita

Het volgende hippie dorp aan de kust maar dan in Ecuador. Montanita is iets groter en levendiger dan Mancora en de zee is een stuk rustiger waardoor zwemmen makkelijker en leuker is. We hebben hier vooral lekker gegeten en gerelaxt op het strand op zaterdag. Zondag ben ik met een tour naar Isla de la Plata geweest. Ik moest eerst een uur met de bus en vervolgens een uur op een boot naar het eiland. Onderweg op de boot heb ik een aantal dolfijnen gezien, en bij aankomst zwommen er vrij grote schildpadden rond de boot. Sommige mensen noemen dit eiland ook wel mini Galapagos of Galapagos voor de arme mensen. Dit eiland is alleen niet vulkanisch zoals de Galapagos wel zijn. Op het eiland hebben we een wandeltocht gedaan om de Blue footed boobies te spotten en nog een aantal andere vogels. Onder weg kwamen we er al heel wat tegen sommige met jongen. Eenmaal bij de kliffen zaten er nog veel meer. Hier vlogen ook Tropicana's rond spierwitte vogeltjes met een hele lange staart. Bij het volgende punt stonden we iets langer te kijken en op een gegeven moment zagen we een haai langs de kliffen zwemmen, ik gok dat hij ongeveer 1 meter tot 1.20 was. We vervolgde onze wandeltocht door de prachtige natuur en eindige weer bij de boot waar de schildpadden nog steeds rond zwommen. Na een lunch hadden we nog een uur de tijd om te snorkelen, de zee was nogal wild dus ik vond dit wat tegen vallen. Maar heb wel een trompet vis en een aantal Dory's voorbij zien komen!

Op dit moment zijn we in Salinas een moderne spaansachtige badplaats, we blijven hier tot vrijdag. Helaas is er op dit moment s nachts en s morgens veel regen waardoor we s middags pas op pad kunnen. We hopen dat dit later in de week beter wordt!
 Ciao y hasta luego!

1. Jolanda:
    8 februari 2017
    Helemaal super!
  2. Cees:
    10 februari 2017
    Mooie foto's, veel plezier nog, xxx